Hvor god form må jeg være i hvis jeg skal inn i førstegangstjenesten?



Form, Trening og Prestasjon

Det ligger mange treningsprogram der ute som gir deg et godt grunnlag før førstegangstjenesten, men ikke sleng deg på hva som helst. Treningsprogrammer bør være individuelt tilpasset og et program som fungerer for noen passe kanskje ikke for deg, derfor bør man ikke følge et program til punkt og prikke. Hvis du ikke vet hva du gjør eller om det passer til dine mål med treningen. Forsvarets hjemmeside har et godt standard program som passer for de fleste og er en god start for å komme i form før tjenesten.



Jeg har lyst til å skrive litt om de viktigste momentene og hva du bør fokusere på før tjenesten, slik at du kan være best mulig forberedt for det som venter deg i Forsvaret. 

 


Forsvaret tar inn jenter som har stor motivasjon på lik linje som gutter. Når det gjelder fysiske tester må man bestå minste kravene som er satt. De fysiske testene kan du lese mere om på www.forsvaret.no. Man trenger ikke å være i topp form men man bør ha litt treningsgrunnlag fra før, og en generell god helse. Godt syn, tannhelse og hørsel. Forsvaret passer ikke for alle jenter, men det vil ikke si at det ikke passer for deg. Har du motivasjon, viljestyrke og «guts» til å hive deg på en utfordring så kommer prestasjonene og formen av seg selv hvis du ikke gir deg!


Mine beste tips for å komme i form før forsvaret er å ikke gå for hardt ut fra start. Se for deg en kurve som går i en slakk oppover bakke, for å unngå belastningsskader som kan oppstå utifra for hard trenings intensitet i de første 4-8 ukene. Få hjelp av noen som har erfaring og ikke gå på en smell, med dette mener jeg og ikke storme ned dørene på treningssenteret hver eneste dag. Rekruttperioden er hard nok i seg selv, og kroppen trenger tid på å venne seg til belastningen og de nye rutinene. Det gjelder å få nok søvn, hvile og mat så fort det lar seg gjøre de første ukene.

Det som forsvaret legger stor vekt på er utholdenhet og en generell god styrke i kroppen, for å holde ut over lengre tid. Det handler ikke om hvor mye du tar i biceps curl eller hvor mye du tar i knebøy. De fysiske prøvene du skal gå igjennom handler om å ta mange reps i en hvis øvelse. Øvelsene du går igjennom på tester, opptak og gjennom førstegangstjenesten er 3000 meter, og basisøvelser som push-ups, hang-ups, stlle lenge og støt med ball. Dette er øvelser som setter en pekepinne for hvor god form du er i.



Det er også forskjellige krav for hvilken stilling du får etter rekruttskolen. Vil du inn på en spesiell tjeneste som krever andre krav så blir det de som scorer best på tester og de som egner seg best for den tjenestegjøringen som får stillingen. 


Er du en av de som ikke har noe problem med disse testene og klarer alt innenfor kravene så betyr ikke det at det blir en lett tjeneste fordi. Du skal vise en progresjons kurve gjennom hele året. Du må alltid strekke deg til nye mål og forbedre resultater for å få mest mulig ut av året, og for at de skal se at du står på, og presser deg maks hele veien for å få en god tjenesteuttalelse til slutt. Tjenesten og det du har vist gjennom året, som arbeidsmoral, positivitet og fremgang teller også på tjenesteuttalelsen.


Det viktigste er å trene på det du ønsker å bli god i. En kombinasjon av lange løpeturer med jevnt tempo og lav-moderat intensitet 2 ganger i uken og hard intervalltrening 1 gang i uken gir god og helhetlig utvikling av utholdenheten. Begynn første utholdenhets økt med å se hvordan du ligger an på 3000m. Prøv å komme deg så nærme 15 minutter som mulig og sett deg nye mål for hver mnd for å få mest mulig fremgang. I tillegg er det viktig å trene de aktuelle styrkeøvelsene flere ganger i uka. Begynn allerede nå, og du vil være godt rustet til testene og utfordringene som møter deg.


Lange gåturer med sekk er også en god måte og forberede seg på.

Et annet godt tips jeg har er at du prøver å få tak i så mye informasjon som mulig om førstegangstjenesten, så du vet hva du går til og for å vite hvilken tjeneste som er mest interessant for deg, og får at du skal like deg best mulig. Snakk med andre som har vært i Forsvaret, les blogger og bruk www.Forsvaret.no for å få så mye info som mulig. Jeg visste ikke så mye om de forskjellige valgmulighetene jeg hadde. Det jeg egentlig ville var Militærpolitiet i hæren, og det var fordi jeg syns det virket kult, hadde ikke noe spesiell grunn, men var egentlig veldig åpen for det meste, det viktigste for meg var at det skulle være utfordrende og spennende. Jeg var for dårlig på de teoretisk på prøvene så MP ble utelukket for meg. Jeg kom inn i Luftforsvaret på Madla 6 mnd senere. Og der fant jeg ut at sanitet var tingen for meg. Det var gøy, givende og en utrolig spennende utdanning som jeg har fått masse igjen for i senere tid. Jeg lærte utrolig mye for hver dag som gikk, og det er absolutt ikke et valg jeg kommer til å angre på. 


Selv om jeg er utdannet personlig trener så kan jeg ikke si at jeg har en fasit på alt innen trening. Men det som har kommet godt med er den erfaringen jeg har til nå. Det har selvfølgelig gitt meg en fordel i førstegangstjenesten med tanke på egentrening og å holde seg skadefri så ikke det stopper for å fullføre det man skal igjennom. Skulle selvfølgelig løpt en fortere 3000m, men men bare man klarer kravet er det mer enn bra nok.


Du må ikke føle at du er i dårligere form eller at du senker gutta, i militæret blir alle som en og laget er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Du trenger ikke å være redd for å skuffe de andre hvis du bare viser at du gjør ditt beste. Forsvaret er en kjempe mulighet til å utfordre deg selv fysisk og psykisk. Har du lyst til å bevege deg utenfor din egen komfortsone og oppleve mange nye og spennende utfordringer. Er du motivert og tåler litt fysisk og psykisk motstand så er forsvaret noe for deg. 


Skrevet av 

Jennie-Lovise N.Bjerke// Founder @jenteriforsvaret

763 visninger
  • Hvit Facebook Ikon
  • Hvit YouTube Ikon
  • Hvit Instagram Ikon
2020  Jenter i Forsvaret

PERSONVERNSERKLÆRING OG COOKIES
Klikk her for mer informasjon.
@jenteriforsvaret